Integracja
Sensoryczna
Integracja sensoryczna to proces odbierania bodźców, a następnie porządkowania ich oraz integrowania z wcześniejszymi doświadczeniami. Zakłócenia tego procesu skutkują problemami z koordynacją ruchową, koncentracją i zachowaniem, a w konsekwencji również problemami szkolnymi i trudnościami w życiu społecznym.
Zakres integracji sensorycznej:
• diagnoza integracji sensorycznej
• stymulowanie bazowych systemów sensorycznych w tym, układu przedsionkowego, prioprioceptywnego, dotykowego
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
• poprawa przesyłania i organizacji informacji odbieranych przez różne zmysły
• poprawa integracji bodźców docierających do dziecka z otoczenia i jego ciała
• poprawa funkcjonowania centralnego układu nerwowego
Wskazania do terapii metodą integracji sensorycznej:
- jedzenie w sposób nieuważny, brudzenie ubrania
- negatywna reakcja na pewne bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe – dziecko nie lubi mycia włosów, czesania, obcinania paznokci, unika określonych materiałów, nie lubi chodzić boso
- częste reakcje złością, agresją
- trudności w uczeniu się (kłopoty z zapamiętywaniem, czytaniem, pisaniem, ortografią)
- niechęć do nauki (rodzice mają wrażenie, że dziecko jest „leniwe”, o wszystkim zapomina, ma niską motywację i samoocenę)
- ADHD, zespół Downa, zespół Aspergera, różnorodne dysfunkcje rozwojowe, zbytnia ruchliwość, nadaktywność
- powolność, nieśmiałość, wyciszenie
- nadwrażliwość na ruch: unikanie zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach, karuzeli, choroba lokomocyjna
- niska sprawność ruchowa, trudności w bieganiu, skakaniu, jeździe na rowerze, słaba koordynacja ruchowa, opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymywaniem równowagi
- problemy z samoobsługą (ubieranie, zapinanie guzików, wiązanie sznurówek)
- przewracanie się częściej niż inne dzieci, częste upuszczanie przedmiotów, psucie zabawek
- unikanie zabaw plastycznych z użyciem rąk (plastelina, glina, piasek, farby), trudności z zabawami manualnymi (rysowanie, cięcie nożyczkami)
- opóźnienie rozwoju mowy, wada wymowy
- trudności z koncentracją uwagi
- brak apetytu
Terapią integracji sensorycznej mogą być objęte dzieci od pierwszego roku życia.