Wczesne wspomaganie
rozwoju dziecka
Dla kogo jest wczesne wspomaganie rozwoju
WWR (wczesne wspomaganie rozwoju) – przeznaczony dla dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Celem wczesnego wspomagania rozwoju jest pobudzanie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka oraz działania skierowane do jego rodziny.

Specjalistyczne Zespoły WWR
W ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju w zależności od rodzaju dysfunkcji dziecka i jego potrzeb w naszej Poradni działają specjalistyczne zespoły:
- dla dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
- dla dzieci ze spektrum autyzmu
- dla dzieci z afazją i zaburzeniami mowy
- dla dzieci z dysfunkcjami wzroku
- dla dzieci z dysfunkcjami słuchu
Wyznaczanie kierunków terapii w oparciu o diagnozę funkcjonalną:
Zespół WWR na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka ustala konkretne działania terapeutyczne i wspierające, opracowuje i realizuje z dzieckiem i jego rodziną indywidualny program wczesnego wspomagania, który podlega stałemu monitorowaniu oraz modyfikacji wynikającej z bieżących potrzeb dziecka.

Diagnoza funkcjonalna obejmuje opis wszystkich obszarów funkcjonowania dziecka. Uwzględnia zarówno obszary deficytów jak i jego zasoby (Moje dziecko, pomimo niepełnosprawności, wie.., umie…, potrafi…). Orientacja na zasobach pozwala motywować do rozwoju i aktywnie radzić sobie z trudnościami. Praca z dzieckiem przebiega w oparciu o indywidualny program terapeutyczny z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka.
Warunki uczestnictwa w zajęciach WWR
- Dziecko z problemami rozwojowymi, zdrowotnymi, niepełnosprawne ma prawo do Wczesnego Wspomagania Rozwoju (WWR), zapewnianego przez system oświaty. Aby uzyskać takie wsparcie, należy zgłosić się do publicznej rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu uzyskania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. W przypadku niektórych schorzeń i zaburzeń (wady wzroku, słuchu, autyzm i zaburzenia pokrewne) opinie o WWR wydają poradnie specjalistyczne.
- Deklaracje rodziców/ opiekunów prawnych w sprawie objęcia dziecka zajęciami Wczesnego Wspomagania Rozwoju na terenie NSPPP „Promyk Słońca” przyjmowane są w ciągu całego roku kalendarzowego. Dokumenty należy dostarczyć do Poradni „Promyk Słońca”, pok. 117 (I piętro Budynek A).
- Rodzic zgłasza się wraz z dzieckiem na umówione terminy do Poradni.
- Kierunki pracy z dzieckiem i jego rodziną wyznaczane są w oparciu o wielospecjalistyczną diagnozę funkcjonalną, która przygotowana jest przez zespół specjalistów.
- W oparciu o diagnozę funkcjonalną Zespół WWR opracowuje indywidualny program pracy terapeutycznej dla danego dziecka oraz ustala harmonogram spotkań.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
- Dziecko może korzystać z zajęć WWR do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
- Korzystanie ze wsparcia w ramach WWR jest dobrowolne i bezpłatne.

